23 юни, 2011

IBM Champion for Collaboration Solutions


Както се казва горда съм, че от IBM ме избраха да съм сред 50-те Worldwide Champions for IBM Collaboration Solutions.

Искам да благодаря както на комисията, която ме е избрала, така и на колегите, които ме номинираха.

Как социалният софтуер за организацията помага на висшето ръководство в решаването на бизнес предизвикателствата?



Социалният софтуер за организацията интегрира Уеб 2.0 услуги, които в най-голяма степен удовлетворяват изискванията на бизнеса. Освен, че предоставя защитена платформа за споделяне и управление на информация под различна форма, социалният софтуер дава отговор на трите най-често срещани бизнес предизвикателства пред висшия мениджмънт:

Предизвикателството управление на информацията и препълнена пощенска кутия. Неефективна съвместна работа върху съдържание и документи.


Тъй като над 80% от информацията, с която служителите работят, се съхранява в личните пощенски кутии, компанията има нужда от решение, което да оптимизира съвместната работа върху документи и съдържание. Социалният софтуер за организацията и Уеб услуги като общности, файлове, уикита, блогове, бързи връзки, форуми са тези инструменти, които помагат това да се случи.


Общностите имат свойството да обединяват всички налични за социалната мрежа услуги. Те са мястото, където служители с общи интереси имат възможността да обменят, споделят, разискват и управляват информация под различна форма. Файловете и уикитата улесняват управлението на документите и работата върху общо съдържание. Всеки според правата си може да достъпва необходимата информация, да я редактира, да информира останалите от екипа.


Дейностите са уеб услугата, която организира споделянето на цялата информация във връка управлението на проекти, задачи и пр. Тъй като участниците имат постоянен достъп до актуалните съдържание, файлове, задачи, срокове и пр., координацията в изпълнението е по-лесна и по-бърза.


Маркетинг мениджърите и ръководителите бизнес звена са тези, които в най-висока степен могат да се възползват от възможностите на социалната мрежа за организацията и да решат най-злободневните предизвикателства в работата си. Общностите, файловете и уикитата са тези Уеб 2.0 услуги, които организират потока от информация, разделят го тематично, осигуряват достъп по всяко време и място и предразполагат към интерактивна съвместна работа.




  • Предизвикателството вътрешни комуникации.

Факт е че в днешни дни и служители и мениджъри са претрупани с информация. В повечето случаи прегледът и сортирането на важната информация отнема много време, което води до намаляване производителността и ефективността на работа.


Оптимизирането на вътрешните комуникации може да се осъществи посредством осигуряване на правилните канали за разпространение на съобщения като - изградена мрежа от контакти, незабавни съобщения, нотификации, следене, форуми. Тези Уеб 2.0 услуги улесняват обмяната на информация между т.нар. "peers", подобряват комуникацията между поколенията, спомагат стиковането на задачите и работата между самите екипи.


Социалната мрежа за организацията има свойството да организира потока от информация според изградените връзки, интересите и предназначението. Всеки служител може да избира в коя общност да членува и по този начин задава вида на съобщенията, които иска да получава. Възможността да се публикува текущия статус и да се организира т.нар. "watch" листа дори изключва необходимостта от изпращане на нотификации. Заинтересованите имат инструментите, с които следят изпълнението на задачите и ежедневната работа. В по-голяма част от случаите това са маркетинг и HR мениджърите, ръководителите бизнес звена.

21 юни, 2011

Тенденции в използването на бизнес социалния софтуер




До 2013г глобалният пазар на Уеб 2.0 услуги за бизнеса ще достигне $4.6 млрд.” - Forrester


Пазарът на Уеб 2.0 решения за бизнеса нараства с всяка изминала година. Докато през 2009г инвестициите в Enterprise 2.0 решения са били $1.25 млрд., то през 2010 те наброяват близо $2 млрд. За 2013г се очаква двойно нарастване или инвестиции в размер на $4.6 млрд

Две са причините поради които компаниите все по-често се обръщат към прилагането на социалния софтуер в бизнеса:
  • Нарастващото използване на публични мрежи като Twitter и Facebook от бизнес потребители за споделяне и използване на вътрешно фирмена информация. Компаниите имат нужда да ограничат изнасянето и излагането на чувствителна информация в публичното пространство, като същевременно осигурят на служителите съвременни технологии за комуникация и работа в екип;
  • Доказаните в практиката възможности на социалните мрежи за оптимизиране на работния процес, постигане на по-ефективна съвместна работа и по-висок бизнес растеж.

Клиенти на решенията за Enterprise 2.0 са както големи компании, така и такива от SMB сектора. Въпреки че големите компаниите са тези, които са по-отворени и инвестират повече в уеб 2.0 технологии, SMB сектора (компании от 5 до 1000 служители) се оказват потенциална ниша.

Големите компании с над 1000 служители се възползват от Enterprise 2.0 технологиите, защото с тяхна помощ решават бизнес проблеми като - географски разпръснати екипи и офиси, мултиезичност, невъзможност да се открие правилната експертиза, да се управлява и съхранява знанието. За 2010г тези компании са инвестирали близо $1.5 мил в услуги като "social networking", RSS, блогове, уикита.

SMB секторът от своя страна е предразположен по-бързо да възприема и усвоява новите технологии. По-малкият брой служители и по-опростената организационна структура улесняват процеса на взимане на решение. Компаниите са отворени към разходо-ефективни технологии, които заместват тежките и скъпи бизнес решения. Една част от служителите са мобилни и имат нужда от постоянен достъп до ключова информация независимо от мястото и времето. В SMB сектора работят най-много т.нар. "knowledge workers".

В Съединените Щати от 20 мил. компании със самостоятелно управление, 8% са със служители между 20-100, а 89% работят с персонал под 20 човека. Подобна тенденция се наблюдава в "service-oriented" икономиките като тези от ЕС. В SMB сектора в тези страни са заети около 65 мил служители, които генерират близо 50% от БВП.
Според доклад на Global Industry Analysts, Inc. пазарът на уеб 2.0 услуги в Северна Америка и Европа заема 75% от световните разходи за корпоративни Уеб 2.0 решения.


"До 2014г social networking услугите ще заместят имейла като основно комуникационно средство за 20% от хората.” - Gartner

Променящата се демографска структура на работната сила и начин на работа, както и наличието на все повече услуги за изграждане на социални мрежи в и извън организацията, ще накарат 20% от потребителите да превърнат социалния софтуер в основно средство за бизнес комуникация. Поради тази причина през следващите няколко години по-голяма част от компаниите ще се насочат към внедряване и използване на вътрешните социални мрежи.

Когато постъпят на работа, по-младите служители идват с нагласата да работят онлайн, посредством изградена мрежа от контакти и инструменти за споделяне на информация. Ако не им бъде предоставена подобна възможност, те ще използват или публични Уеб 2.0 услуги или ще потърсят място, което ще им ги осигури. За да изпълни по-бързо и ефективно задачите си, останалата част от работната сила ще има нужда от съвременни технологии. Това са технологии като уикита, блогове, профили, общности, незабавни съобщения, форуми и пр., които ускоряват комуникацията и предоставят възможност за по-лесно откриване на знание независимо от времето и мястото. В тази връзка имейлът ще бъде интегриран в корпоративната социална мрежа и ще се използва само като средство за размяна на т.нар. формални съобщения.

"Уеб 2.0 решенията за бизнеса помагат за постигане на по-високи бизнес резултати.” - McKinsey Global Survey

Според изследване на McKinsey Global измежду 1700 ръководители на тема Уеб 2.0 в организацията, 69% от респондентите отговарят, че благодарение на Уеб 2.0 решенията за бизнеса, са постигнали значителни бизнес резултати, в т. ч. повече иновативни продукти и услуги, по-ефективен маркетинг, по-лесен достъп до знание, по-малко разходи и по-високи приходи. Сред най-често използваните социални услуги се споменават блогването, "social networking-а", уикитата, възможностите за тагване, оценка и "peer-to-peer" комуникацията. Ползите от Уеб 2.0 решенията се усещат най-много в сектори като: високотехнологичен и телеком 75%, бизнес и професионални услуги - 62%, производство - 52%, финансов сектор - 51%
Enhanced by Zemanta

17 юни, 2011

Социалният софтуер - решението на бизнес предизвикателствата




Социалният софтуер е повече познат като Social Software/ Social Networking/ Social Computing. Обединява Уеб 2.0 услуги като социални мрежи, блогове, уикита, уиджети, форуми, RSS и др. Може да бъде срещнат и като понятието Enterprise 2.0. Той има за цел да улесни потребителите в създаване на мрежа от контакти, размяна и споделяне на информация, комуникация, провеждане на интерактивна съвместна работа. Поради множеството си предимства и възможности социалният софтуер намира широко приложение както в личната, така и в професионалната работа.

Бизнес социалната мрежа изгражда динамична мрежа от връзки между служители, клиенти, партньори и доставчици. Осигурява на компанията защитена платформа с всички необходими инструменти за по-ефективна работа в екип и споделяне на информация под различна форма. Създава благоприятна среда за управление и повторно използване на най-доброто от споделеното корпоративно знание. Основните възможности на социалния софтуер се свързват с подпомагане изграждането на връзки, маркетирането, продажбите, предоставянето на услуги, изпълняването на задачи, набирането на персонал, обучението, комуникациите и производството.

В зависимост от вида членство и целите, Gartner разделя социалните мрежи на три вида:
  • Social Software in the Workplace. Когато социалната мрежа свързва само служителите и обслужва вътрешните нужди на една компания, тя се нарича бизнес социална мрежа за организацията или Social Software in the Workplace. Членството е ограничено в рамките на организацията, а предпочитаният модел на инсталация е на място при клиента (on-premise). Възможен е и "hosted" модел, при който софтуерът е инсталиран извън инфраструктурата на клиента. Към този вид социален софтуер Gartner класифицира решенията на доставчици като IBM, Socialtext, Atlassian.
  • External Social Software. Когато социалната мрежа свързва служители, клиенти, доставчици и партньори, то тя обхваща главно средата извън организацията. Този вид социална мрежа се нарича бизнес социална мрежа извън организацията или External Social Software. В нея може да членува всеки след попълване на регистрационна форма или след одобрение от страна на създателя. Възможностите за инсталация са „on-premise”, „hosted” или SaaS. Последният се нарича софтуер като услуга, при който потребителят плаща месечна вноска за софтуера и няма право на собственост върху него. Към External Social Software Gartner класифицира: Awareness, Communispace, Lithium, Flux.
Съществуват и т.нар. социални мрежи от смесен тип - социални мрежи, които могат да бъдат отворени както навътре за самата компания, така и навън за клиентите, партньорите и доставчиците. Към този вид мрежи спадат: Jive, Microsoft, Mzinga, Tellinget.
  • Public Social Software. Публичните социални мрежи, които имат отворено членство спадат към т. нар. Public Social Software. При тях членството е отворено - с или без регистрация. В по-голямата си част моделът на ползване е SaaS. Предлагат се и безплатни решения, но с известни ограничения във вида на ползваните услуги. Към този вид социални мрежи спадат Facebook, Blogger, LinkedIn, Twitter, You Tube и пр.

Enhanced by Zemanta

15 юни, 2011

Как социалният софтуер помага в решаването на най-често срещаните бизнес предизвикателства? (cont.)



Бизнес предизвикателствата пред висшето ръководство



Докато генералната цел на компанията е свързана с постигането на по-високи резултати и разрастване на бизнеса, предизвикателствата, които стоят пред C-level мениджърите са свързани с оптимизиране на работните процеси и екипната работа, по-бързото взимане на информирани решения и осигуряването на достъп до важна информация "по заявка". Ето най-често срещаните предизвикателства пред маркетинг и HR мениджърите, ръководителите бизнес звена и управителите.

CME
  • оптимизиране на вътрешните комуникации;
  • подобряване на двустранната врзъка с клиенти;
  • откриване и повторно използване на материали (оферти, презентации) и добри практики;
  • единна място за обсъждане и събиране на идеи;
  • управление на кампании

LOB мениджъри:
  • по-добра комуникация и стиковане на задачите между членовете в екипа и между самите екипи;
  • място за обсъждане и събиране на всички мнения и идеи за нови продукти и услуги, подобряване качеството на съществуващите;
  • по-ефективна съвместна работа;
  • оптимизиране на производството/ изпълнението на услугата/ продукта;
  • съкращаване на времето за пускане на нов продукт.

CHRO:

  • нужда от подобряване връзката и комуникацията между поколенията (поколенията Y и X и т.нар. baby boomers);
  • социализиране и приобщаване на новопостъпилите;
  • улесняване комуникацията и обмяната на информация между т.нар. „peers”;
  • управление и съхраняване на знанието;
  • управление на талантите. Оценка степента на ангажираност към компанията, приноса, навиците за споделяне и помагане на колеги и пр.

CEO:

  • разрастване на бизнеса;
  • подобряване на ефективността на работа в организацията;
  • по-висока продуктивност чрез по-бързо и качествено изпълнение на задачите и взинаме на навременни информирани решения;
  • по-висока възвръщаемост на инвестициите;
  • правилно управление и оползотворяване на наличните активи в компанията.
cont.

31 май, 2011

Как социалният софтуер помага в решаването на най-често срещаните бизнес предизвикателства?



Развитието на технологиите постоянно предоставят на хората нови начини за работа и комуникация. Историята помни въвеждането на иновации като телефон, факс, имейл, мобилен телефон. Всички те първоначално са били възприети недоверчиво, но с времето са станали неизменна част от ежедневието и работата на хората. Никой не може да си представи деня без да използва поне едно от споменатите както в личния живот, така и в работата.

Social Computing, Social Software, Social collaboration или т.нар. социален софтуер/технологии възникват началото на века. Първоначално те са задоволявали отделни нужди и най-вече са служели за връзка между хората, забавление, споделяне на лична информация и пр. Постепенно възникват безплатни бизнес мрежи като LinkedIn, XING, Plaxo. Появяват се услуги за създаване и управление на общности от интереси като Yammer. Възникват отделни Уеб 2.0 услуги като форуми, микроблогинг, фиид четци, видео споделяне и пр. Всички те оказват влияние върху начина, по който потребителите управляват и използват информацията в интернет както за лични, така и за бизнес цели.
Тъй като все по-голяма част от информацията се разпространява и достъпва онлайн, служителите започват да използват уеб базирани решения. Голяма част от служителите са в движение, налага се да работят извън офиса. Така потребителите не са ограничени от времето и мястото. Младото поколение, което вече е в трудоспособна възраст, е свикнало постоянно да е онлайн, да споделя и коментира информация.То очаква да прилага в работата си последните технологии и ако не ги намери, започва да използва наличните в интернет пространството.

Бизнес предизвикателствата пред компанията

Бизнес предизвикателствата пред компаниите нарастват. През последните години те оперират във все по-високо конкурентна среда. Бързата реакция и адаптация към промените, навременното взимане на информирани решения се превръщат във фактор номер едно в борбата за първото място. За да запази и увеличи приходите си, организацията трябва да предлага най-актуалните, модерни и качествени продукти и услуги. Географки разпръснатите офиси и екипи и мобилната работна сила имат нужда от постоянен достъп до ключова бизнес информация и споделено знание, както и от набор инструменти за осигуряване на ефективна съвместна работа.
Наред със споменатите предизвикателства, компаниите имат за задача да се справят и с тривиални бизнес болки като:

  • Препълнена пощенска кутия. Най-често използваният комуникационен канал - имейлът се използва за изпращане на различна по вид информация - формална, неформална. Към неформалната спадат съобщения от типа IM (чат), съдържание, върху което се работи в екип (ко-авторство), прикачени файлове. Този вид информация остава достъпна само за един човек, а работата неефективна. Търсенето отнема доста време. Файловете и съдържанието, върху което се работи в екип не се съхраняват на едно място, което затруднява достъпа и редактирането. Служителите не са сигурни, че работят с най-актуалната версия.
  • "Versioning" аневризъм – или липса на решение, което да управлява създаването и редактирането на документи. В повечето случаи служителите не знаят с коя версия на документа работят. Това довежда до объркване, загуба на време и неефективен работен процес.
  • Синдром – кой-кой е в организацията? В по-голяма част от случаите служителите не знаят нищо за колегите си, не знаят какви знания притежават, с какво могат да им помогнат, а и нямат инструментите, посредством, които да ги намерят.
  • "Total Mess of Information" или изгубени в превода. Служителите са претрупани от информация и не знаят къде могат да намерят това, което търсят. Добрите идеи остават незабелязани и несподелени. Липса на място за споделяне и дискутиране на мнения и опит, които впоследствие могат да се превърнат в ключови стратегии за спечелване на нови клиенти.
  • Разпилени хора, мисли идеи. Географски разпръснатите офиси и екипи и нарастващата мобилна работна сила са пречка в комуникацията и провеждането на ефективна съвместна работа.
  • Проектите и задачите изостават и се забравят. Когато служителите не са подробно запознати със задачите си, не знаят сроковете и нямат достъп до цялата информация по организация на събитието или проекта, тогава изпълнението се затруднява.
cont.
Enhanced by Zemanta

30 май, 2011

Колко време губя в организирането на имейл пощенската кутия?



Не мога да повярвам, че някои хора се занимават в изследване колко време губят в изследвания на тема "Организиране на имейл пощенската кутия"! Не мога, защото живеем в модерни времена и разполагаме с нужните инструменти за по-ефективна работа в екип и комуникация. Разполагаме с нужните инструменти не за по-добро организиране на пощенската кутия, а за използване на по-добрите комуникационни канали. Разполагаме с инструменти като:
  • корпоративен чат за размяна и изпращане на кратки съобщения;
  • уики за работа в екип върху общо съдържание;
  • инструменти за споделяне на файлове - без да има нужда да се препращат файлове по имела; общности от интереси, където може да се събира информация и ъдържание под различна форма, подчинени на една тема.

20 май, 2011

Нови идеи за бизнеса с помощта на уеб 2.0 и социалните мрежи


В наскорошен доклад на IBM за "benefits" от социалния софтуер за бизнеса, колегите обобщават едини от най-важните bisiness issues, свързани със социалния софтуер - внедряване, използване, ROI и пр.

Едно от най-важните условия внедреният социален софтуер да "върви" в организацията, т.е. да има реални ползи от него е да бъде интегриран с вече използваните системи и бизнес процеси.

За тези от Вас, които се интересуват и обмислят внедряването на подобен тип решение, страничките си заслужават четенето. Аз само ще споделя най-важните моменти от него:
  • HR needs to embrace the fact that employees have their own personal brands that exist both inside and outside the business and taht it does not own these brands but merely "rents" them while employees are at work. Personal brands need to be measured and rewarded based on how they help your company throughout the social network.
  • Information can get lost and conversations can taper off when email is the primary form of communication. "I think leaders have a responsibility, where it makes sense, to move people out of e-mail."
  • В отново се отбелязва залязващата функция и нужда от middle management-а поради факта, че социалният софтуер е предпоставка за постигане на по-голяма прозрачност във взаимоотношенията. Тук силен цитат е: "Today expertise does not necessarily come from being in a certain position but from skills and expertise."
  • В повечето случаи хората се страхуват от това да участват в социалната мрежа (вътре и навън) поради факта, че могат да бъдат коментирани или че не могат да се справят с писането на статии. - "In the realm of collaborative work, privacy appears to be a prerequisite for openness among individuals."
  • Soft is the new brand- Социалният софтуер за бизнеса е за хора, процеси и разрешаване на проблеми. Те помагат на служители, клиенти, партньори, доставчици да се свържат, създават стойност, решават проблеми.
  • IT играят ключова роля в осигуряване достъпа до social sw решения, а именно: осигуряване на мобилност - достъп от мобилни устройства до ключова информация и бизнес програми; осигуряване на свързаност между офиси, екипи

Why Middle Management Should Fear Social Media


Социалните медии все повече навлизат, не само като маркетинг инструмент, но и като социална корпоративна мрежа в организацията. Социалният софтуер за бизнеса взима познатите уеб базирани инструменти, обединява ги в една защитена платформа и ги предоставя на организацията за по-ефективна работа в екип и комуникация.
Едно от предимствата на social software for business е постигането на т.нар. прозрачност, премахване на както чисто физическите бариери, така и на бариерите между редовите служители и мениджърите. Някои колеги споделят, че това реално ще премахне нуждата от мениджърите-посредници, ръководители на звена, които "предават" информацията нагоре:

"But if you are a middle manager, social managing might not be such a great thing. As George writes in HBS Working Knowledge:

The biggest threat presented by social networks is to middle managers, who may become obsolete when layers of managers are no longer needed to convey messages up and down the organization. The key to success in the social networking era is to empower the people who do the actual work — designing products, manufacturing them, creating marketing innovations, or selling services — to step up and lead without a hierarchy.”

Аз лично не съм съгласно с това, защото тяхната роля е не само да предават информацията, но и да я обобщават, да дават предложения, да я анализират и пр. Вие какво мислите?
Web Statistics