31 май, 2011

Как социалният софтуер помага в решаването на най-често срещаните бизнес предизвикателства?



Развитието на технологиите постоянно предоставят на хората нови начини за работа и комуникация. Историята помни въвеждането на иновации като телефон, факс, имейл, мобилен телефон. Всички те първоначално са били възприети недоверчиво, но с времето са станали неизменна част от ежедневието и работата на хората. Никой не може да си представи деня без да използва поне едно от споменатите както в личния живот, така и в работата.

Social Computing, Social Software, Social collaboration или т.нар. социален софтуер/технологии възникват началото на века. Първоначално те са задоволявали отделни нужди и най-вече са служели за връзка между хората, забавление, споделяне на лична информация и пр. Постепенно възникват безплатни бизнес мрежи като LinkedIn, XING, Plaxo. Появяват се услуги за създаване и управление на общности от интереси като Yammer. Възникват отделни Уеб 2.0 услуги като форуми, микроблогинг, фиид четци, видео споделяне и пр. Всички те оказват влияние върху начина, по който потребителите управляват и използват информацията в интернет както за лични, така и за бизнес цели.
Тъй като все по-голяма част от информацията се разпространява и достъпва онлайн, служителите започват да използват уеб базирани решения. Голяма част от служителите са в движение, налага се да работят извън офиса. Така потребителите не са ограничени от времето и мястото. Младото поколение, което вече е в трудоспособна възраст, е свикнало постоянно да е онлайн, да споделя и коментира информация.То очаква да прилага в работата си последните технологии и ако не ги намери, започва да използва наличните в интернет пространството.

Бизнес предизвикателствата пред компанията

Бизнес предизвикателствата пред компаниите нарастват. През последните години те оперират във все по-високо конкурентна среда. Бързата реакция и адаптация към промените, навременното взимане на информирани решения се превръщат във фактор номер едно в борбата за първото място. За да запази и увеличи приходите си, организацията трябва да предлага най-актуалните, модерни и качествени продукти и услуги. Географки разпръснатите офиси и екипи и мобилната работна сила имат нужда от постоянен достъп до ключова бизнес информация и споделено знание, както и от набор инструменти за осигуряване на ефективна съвместна работа.
Наред със споменатите предизвикателства, компаниите имат за задача да се справят и с тривиални бизнес болки като:

  • Препълнена пощенска кутия. Най-често използваният комуникационен канал - имейлът се използва за изпращане на различна по вид информация - формална, неформална. Към неформалната спадат съобщения от типа IM (чат), съдържание, върху което се работи в екип (ко-авторство), прикачени файлове. Този вид информация остава достъпна само за един човек, а работата неефективна. Търсенето отнема доста време. Файловете и съдържанието, върху което се работи в екип не се съхраняват на едно място, което затруднява достъпа и редактирането. Служителите не са сигурни, че работят с най-актуалната версия.
  • "Versioning" аневризъм – или липса на решение, което да управлява създаването и редактирането на документи. В повечето случаи служителите не знаят с коя версия на документа работят. Това довежда до объркване, загуба на време и неефективен работен процес.
  • Синдром – кой-кой е в организацията? В по-голяма част от случаите служителите не знаят нищо за колегите си, не знаят какви знания притежават, с какво могат да им помогнат, а и нямат инструментите, посредством, които да ги намерят.
  • "Total Mess of Information" или изгубени в превода. Служителите са претрупани от информация и не знаят къде могат да намерят това, което търсят. Добрите идеи остават незабелязани и несподелени. Липса на място за споделяне и дискутиране на мнения и опит, които впоследствие могат да се превърнат в ключови стратегии за спечелване на нови клиенти.
  • Разпилени хора, мисли идеи. Географски разпръснатите офиси и екипи и нарастващата мобилна работна сила са пречка в комуникацията и провеждането на ефективна съвместна работа.
  • Проектите и задачите изостават и се забравят. Когато служителите не са подробно запознати със задачите си, не знаят сроковете и нямат достъп до цялата информация по организация на събитието или проекта, тогава изпълнението се затруднява.
cont.
Enhanced by Zemanta

30 май, 2011

Колко време губя в организирането на имейл пощенската кутия?



Не мога да повярвам, че някои хора се занимават в изследване колко време губят в изследвания на тема "Организиране на имейл пощенската кутия"! Не мога, защото живеем в модерни времена и разполагаме с нужните инструменти за по-ефективна работа в екип и комуникация. Разполагаме с нужните инструменти не за по-добро организиране на пощенската кутия, а за използване на по-добрите комуникационни канали. Разполагаме с инструменти като:
  • корпоративен чат за размяна и изпращане на кратки съобщения;
  • уики за работа в екип върху общо съдържание;
  • инструменти за споделяне на файлове - без да има нужда да се препращат файлове по имела; общности от интереси, където може да се събира информация и ъдържание под различна форма, подчинени на една тема.

20 май, 2011

Нови идеи за бизнеса с помощта на уеб 2.0 и социалните мрежи


В наскорошен доклад на IBM за "benefits" от социалния софтуер за бизнеса, колегите обобщават едини от най-важните bisiness issues, свързани със социалния софтуер - внедряване, използване, ROI и пр.

Едно от най-важните условия внедреният социален софтуер да "върви" в организацията, т.е. да има реални ползи от него е да бъде интегриран с вече използваните системи и бизнес процеси.

За тези от Вас, които се интересуват и обмислят внедряването на подобен тип решение, страничките си заслужават четенето. Аз само ще споделя най-важните моменти от него:
  • HR needs to embrace the fact that employees have their own personal brands that exist both inside and outside the business and taht it does not own these brands but merely "rents" them while employees are at work. Personal brands need to be measured and rewarded based on how they help your company throughout the social network.
  • Information can get lost and conversations can taper off when email is the primary form of communication. "I think leaders have a responsibility, where it makes sense, to move people out of e-mail."
  • В отново се отбелязва залязващата функция и нужда от middle management-а поради факта, че социалният софтуер е предпоставка за постигане на по-голяма прозрачност във взаимоотношенията. Тук силен цитат е: "Today expertise does not necessarily come from being in a certain position but from skills and expertise."
  • В повечето случаи хората се страхуват от това да участват в социалната мрежа (вътре и навън) поради факта, че могат да бъдат коментирани или че не могат да се справят с писането на статии. - "In the realm of collaborative work, privacy appears to be a prerequisite for openness among individuals."
  • Soft is the new brand- Социалният софтуер за бизнеса е за хора, процеси и разрешаване на проблеми. Те помагат на служители, клиенти, партньори, доставчици да се свържат, създават стойност, решават проблеми.
  • IT играят ключова роля в осигуряване достъпа до social sw решения, а именно: осигуряване на мобилност - достъп от мобилни устройства до ключова информация и бизнес програми; осигуряване на свързаност между офиси, екипи

Why Middle Management Should Fear Social Media


Социалните медии все повече навлизат, не само като маркетинг инструмент, но и като социална корпоративна мрежа в организацията. Социалният софтуер за бизнеса взима познатите уеб базирани инструменти, обединява ги в една защитена платформа и ги предоставя на организацията за по-ефективна работа в екип и комуникация.
Едно от предимствата на social software for business е постигането на т.нар. прозрачност, премахване на както чисто физическите бариери, така и на бариерите между редовите служители и мениджърите. Някои колеги споделят, че това реално ще премахне нуждата от мениджърите-посредници, ръководители на звена, които "предават" информацията нагоре:

"But if you are a middle manager, social managing might not be such a great thing. As George writes in HBS Working Knowledge:

The biggest threat presented by social networks is to middle managers, who may become obsolete when layers of managers are no longer needed to convey messages up and down the organization. The key to success in the social networking era is to empower the people who do the actual work — designing products, manufacturing them, creating marketing innovations, or selling services — to step up and lead without a hierarchy.”

Аз лично не съм съгласно с това, защото тяхната роля е не само да предават информацията, но и да я обобщават, да дават предложения, да я анализират и пр. Вие какво мислите?

13 април, 2011

ZeroMarketing в организацията - възможно ли е?




След като написах и последния пост на тема Какво остана с мен след "Маркетинг с нулев бюджет?", реших да продължа темата със: "Zeromarketing в организаицята - възможно ли е?". Хрумна ми, защото всички споменати инструменти като (микро)блогване, управление на репутацията, форуми, споделяне на снимки, участие в групи по интереси и пр. биха могли със същия успех да се използват в организацията с цел:

  • Промотиране и управляване на собствения си бранд/личност = описание на опита, интересите, тагването от колеги...
  • Опознаване на хората, с които работим = профили
  • Демонстриране и показване на познания в определена област = blogging
  • Събиране на мнения, идеи, обратна връзка за продукти и услуги = forums, ideablogs, Общности/групи по интереси
  • Информиране на служителите какво и защо около Вас? = microblogging
  • Споделяне с колеги на полезни бързи връзки? = Bookmarking
  • Споделяне на снимки и видео? = mediasharing
  • Получаване на известия за интересни статии, предложения и публикувани коментари към наши постове? - e-mail, notifications

Интегрирането в едно на всички тези услуги ще образува един вид вътрешна корпоративна социална мрежа, в която ще се говори както на тема бизнес, така и по теми от личен интерес. Ще може да се събира информация както за настроението в самата организация и самите служителите, така и информация за самите хора, знанието, което те притежават, обратна връзка за продукт и пр.

Според Вас дали това би било по-ефективен начин на работа и комуникация в организацията?

11 април, 2011

Какво остана с мен след Маркетинг с нулев бюджет? (3)



След първите два поста на тема семинара "Маркетинг с нулев бюджет" дойде време и за третия:)
- Какво остана с мен след семинара Маркетинг с нулев бюджет?
- Какво остана с мен след семинара Маркетинг с нулев бюджет?(2)


Отвъд Facebook или Какво друго освен познатия FB можем да използваме за online marketing?


Мартин започна с два много важни съвета:
1. Да не броим хората, с които сме свързани, а хората, които ще ни донесат стойност;
2. Всеки човек има нужда да бъде припознат, забелязан.

  • Форумите като средство за създаване и „отглеждане” на собствено общество, което се вълнува от едни и същи проблеми. Мартин разгледа „-” и „+” на това да се участва в публичен форум и в това да се създаде собствен. (слайд - 5) - няма да преразказвам :)
  • Блоговете - като начин за показване и демонстриране на експертиза, знание, професионалност, хоби и пр. Отново за „+” и „-” слайд 7
  • Микроблогинг. Той все повече ще навлиза като средство за комуникация, тъй като хората са ограничени от времето, а микроблогингът е инструмента, който позволява "изпращането" на малки съобщения по-често и по-лесно.
В Twitter или друга микроблогинг мрежа обаче трябва да се научим да слушаме повече и по-качествено.
  • Споделяне на снимки. Flickr - Снимките се индексират от google, има възможност за коментари, снимките и видеото могат да се организират в галерии, мапват се.
  • LinkedIn - професионалната мрежа – тук няма какво да коментирам.
Важно е да имаме профил на компанията заедно с услугите, които предлагаме.
  • Slideshare за споделяне на документите, които създаваме в частност - презентациите.
  • You Tube - за него без коментар :)
  • Приложения "On the Go":
* Foursquare - за споделяне на местоположението
* Instagram - за споделяне на снимки
* Foodspotting - за споделяне на вкусна и добре изглеждаща храна :)
* Buildings - за споделяне на сгради, които са ни направили впечатление

Отново (както и Оги винаги казва) ни беше напомнено, че „Content is the king”. Трябва да взаимодействаме с публиката посредством създаваното от нас съдържание. Но... :) трябва да имаме предвид, че съдържанието не е достатъчно. Хората имат хобита, страсти, желания - не трябва да ги подценяваме, а да се възползваме от тях. :)



За успешна Facebook кампания:

Какво е важно при управлението на Facebook страниците/групите? (групите дават повече възможности от страниците)
  • Да публикуваме всекидневно, но не само инфо за продукта, услугата, а да намираме начин да провокираме публиката. Да задаваме въпроси. Да се обръщаме лично. Ако успеем да изградим по-близка връзка с феновете, то те ще ни вярват повече. Съдържанието, което споделяме да е лесно достъпно, линковете да се правилни. Когато "говорим" с публиката да не се изтъкваме и да не се хвалим.;
  • В бизнес страниците е добре да показваме екипност, лично отношение;
  • Трябва да имаме admin политика за тези, които управляват страницата;
  • Отношенията с членовете от групата трябва постоянно да се захранват и поддържат;
  • Групите/страниците са за разтоварване!;
  • Редовно следене на конкуренцията какви ги върши :))
  • 80% от феновете/членовете в една страница/група не се връщат. По-добре да имаме по-малко, но по-качествени фенове отколкото повече, но некачествени;
  • Статусите най-малко се харесват на Facebook;
  • Пикът в разглеждането на снимки е в събота. За да ангажираме хората е добре снимките да ги качваме на порции. По този начин те ще се покажат няколко пъти, съответно заедно с всички харесвания и коментари. Слагайте тагове на снимките;
  • Жените коментират повече от мъжете;
  • Когато създаваме страница е добре първо да експериментираме преди да я пуснем онлайн. Добре е да имаме план за това какво искаме да постигнем;
  • Хората влизат във FB в 8ч, 16ч, 20ч, 23ч - затова трябва да сме там по това време;

Полезни инструменти:
Enhanced by Zemanta

10 април, 2011

Какво остана с мен след семинара Маркетинг с нулев бюджет? (2)



След като споделих общите си впечатления за семинара Интернет маркетинг с нулев бюджет, следват постовете, които обещах. Ето най-важните неща!:)

Нещата, които трябва да знаем за онлайн репутацията:
  • Нямаме контрол върху хората в интернет - всичко може да се заснеме и публикува. Улеснението е, че интернет маркетингът разполага с инструментите да го направим бързо и лесно - twitter, коментари, like/dislike, google alerts...
  • В интернет лошото петно остава завинаги и е на разположение на клиентите. Те продължават да го следват. Какво да правим, за да подобрим онлайн репутацията си?:
  • Да показваме истинска ангажираност към проблемите на хората - ако сме fake, това се забелязва отдалече. Трябва да сме човечни и да си признаваме, че и ние можем да грешим. Ако допуснем грешка, да благодарим на този, който ни е показал грешката, а не да се заяждаме. Важно е да не поверяваме онлайн репутацията си на външна агенция, защото, например, във facebook групата, агенцията/външни хора/ ще общуват и ще станат приятели с нашите потребители и клиенти... И когато външните хора си отидат, приятелите, т.е. клиентите си отиват с тях. Ние няма да знаем техните нужди, желания, на какво реагират и пр.
  • Репутацията на компанията/бранда е в главата на хората, ние не можем да я променим. Хората казват различни неща за една и съща компания, защото те съдят по собствените си ценности, които дефакто припознават в действията на служителите на компанията.
  • Репутацията на компанията са изгражда от самите нас, приятелите, колегите, роднините, съгражданите, конкуренцията, индустрията, в която оперираме, клиенти (доволни/недоволни), страната, в която живеем.
  • Важно е с кого сме приятели и с кого афишираме, че сме свързани.


Имейл - дизайн и съдържание

Презентацията на Ева Вучева сама говори за себе си. Прелиствайки я, можете ясно да разберете нейното послание и най-важните моменти.

Аз ще споделя това, което на мен ми направи впечатление:
  • В имейл маркетинга хората не виждат картинките. Ева на няколко пъти, дори постоянно :) казваше да наблегнем върху текста, а не върху картинките. Хората проверяват пощата си, не да гледат картинки, а да четат текст. Там те очакват оферти, промоции и пр., т.е. това, което имаме да им кажем, трябва да им го кажем в началото, без излишен текст... имаме 30 сек да привлечем вниманието на хората, иначе ще изтрият писмото ни. Кратки и точни изречения!
  • Ако имаме да кажем няколко неща, т.е. ако имаме няколко предложения, по-добре да направим няколко мейл кампании, отколкото да ги съберем в един имейл.
  • Хората четат имейлите на база това: кой е подателя, каква е темата и как започва първото изречение: тема + подател + първо изречение.
  • Важно - не трябва да избираме подвеждащи теми/subject на имейла, защото ще загубим доверието.
  • Имейлът е добре да е личен.
  • Алея на вниманието (стр. 23 от презентацията). Потребителите четат/вниманието им е съсредоточено/ в горната лява част и центъра на имейла. Затова - офертата, цифрите, намалението - трябва да се спомене там. Текстът не трябва да надвишава 500 символа.
  • Текстът в имейла:
* Лично обръщение - изключително важно;
* Да се пише вярно;
* Да се таргетира посланието. Има значение за кого пишем - b2b, b2c;
* Да се използват главни букви, но не твърде много;
* Да има конкретно предложение, условие на предложението;
* Инфо за това как и къде да го купя;
* Контакти (препоръчително на един ред);
  • В имейлите не трябва да използваме: JavaScript, ActiveX, Flash, вградено видео, вградени звуци.
  • Ако използваме картинки, то , за да привлекат внимание те трябва да са:
* Картинки с лица (непознати) - създават емоционална връзка. Познатите лица - бранд awaress.
* Картинките да показват движение и да разказват история.
  • „Ако 2-ма ваши клиенти играят футбол на едно и също игрище, то там със сигурност има още Ваши клиенти.” - слайд 46
  • Хората проверяват пощата си в 10ч и 16-17ч през деня - затова бъдете там на точното време.


Имейл маркетинг - Иво Николов

За полезните инструменти, които той сподели можете да разгледате презентацията… най-добрата е full service е emailbrain.

От къде да съберем качествена имейл база данни:
  • Регистрация при покупка;
  • Събиране на данни при продажба на място. Ту има възможност да събираме и още допълнителни данни, тъй като клиента е при нас;
  • Регистрация при сваляне на PDF (тук подходящ пример са Hubspot, които разпространяват ценни pdf материали, но само ако попълниш форма. След това "спамят" с качествена инфо);
  • Push регистрация, като например - "Не пропускайте нашите покани, информирайте се навреме.";
  • Събиране на данни при томболи, ивенти онлайн семинари и пр.

  • Полезен инструмент, който да ни помогне за имейл маркетинг кампаниите - Flowtown. При импорт на имейли, програмата засича в кои социални мрежи таргет клиентите имат акаунти. Това помага за ъпдейт на базата и по-лесно и качествено взаимодействие с таргет групата.
  • Важно! Ако използваме e-mail service providers, то те трябва да поддържат кирилица.
За да успеем в имейл маркетинга, трябва да тестваме. Какво обаче?
  • Темата/subject - до 40 символ;
  • Текстът;
  • Call to action бутоните и линковете, използваните думи и текстове;
  • Броят на линковете - да не е твърде много;
  • Времето за изпращане - 10-11ч / 16-17ч/ четвъртък;
  • Възможностите за споделяне в писмото (линкове);
  • Интересни примери за тестване на имейли, landing pages
...to be cont.

Enhanced by Zemanta

07 април, 2011

Какво остана с мен след Маркетинг с нулев бюджет?


На 6-7 април посетих семинара - Маркетинг с нулев бюджет. Акцент беше интернет/онлайн маркетинга и по-точно най-актуалните инструменти, с помощта на които можем да провеждаме ефективни маркетинг кампании.

Сред темите бяха:

Няма да преразказвам презентациите. В следващ пост ще споделя това, което аз чух и намерих за полезно, а мога да кажа, че не е малко. Беше полезно да се чуят и общите приказки и нещата, които вече знаех, защото винаги нещо се забравя.

Ако прочетете туитовете от семинара #zeromarketing ще научите за най-интересните и полезни неща, които са направили впечатление на публиката.

Ето накратко моите "АХА" моменти. Някои не са нещо, което не знам или не съм чувала, но щом са ми направили впечатление е имало за какво:)
1. „Управление на онлайн репутацията”.
  • Не трябва да даваме на агенции или хора извън компанията да общуват с нашите клиенти и публика, защото именно те ще са хората, които ще се сприятелят с тях и след това феновете ще си заминат с тях. Общуването трябва да е лично, персонално и зад него да стоят служителите с техните профили, лица, ценности.
  • Репутацията на бранда е в главата на хората.

2. „Имейлът, който продава - дизайн и съдържание”.
  • "Не вярвайте на слухове, а на числа."
  • "70% от потребителите не виждат картинките в имейла.”
  • „Текстът има по-голямо значение, защото хората отварят имейла си, за да четат текст, а не, за да гледат картинки."
  • "Когато изпращате имейл оферта, кажете само най-важното - 1 нещо, но такова, което ще привлече внимание и ще предизвика действие."
  • "Алеята на вниманието в имейла." - нещо доста интересно, за което ще пиша в отделен пост.
  • "Текстът в имейла да не превишава 500 символа."
  • "Хората проверяват пощата си в 10ч и 16-17ч."

3. Корпоративен блог.
Тук ме осея :) идеята как да освежа блога си. Това, което Жюстин каза съм го чела на доста места, но сега може би … как да кажа, му дойде времето:)))
Жюстин каза, че когато пишем професионален блог е добре да разсейваме публиката и с нещо, което е неформално, лично, смешно... Този мой блог е посветен на тема не изключително популярна в България - бизнес социалните мрежи. В блога пиша и за маркетинг, но темите са как да кажа – професионално насочени.

От сега нататък в блога си ще включа и моите хобита - нещата, които най-много обичам да правя и говоря в свободното си време, а именно: йога, пътуване, шипинг, животни, техника. Така, че скоро започвам. Както каза Жюстин вдъхновението е най-важно, а когато мислиш за нещата, които те отпускат, тогава вдъхновението е най-голямо.... тогава идва и професионалното...
По-голямата част от съветите за воденето на блог е полезно да бъдат препрочитани, така че и тях ще спомена следващия път.

4. Успешна Facebook кампания.
  • "Снимките във FB водят най-големия трафик, а пикът им при разглеждане е петък, събота, неделя."
  • "Хората влизат във FB в 8-9ч, 16ч, 20ч, 23ч."

5. Двете лекции на Иво Николов бяха доста полезни за мен и научих доста нови неща - за това в следващия пост.

6. Лекцията на Оги също беше доста полезна и с нови идеи за оптимизиране. Можете да прегледате самата презентация, защото тя сама говори за себе си.
Enhanced by Zemanta

30 март, 2011

Истината за Business Collaboration решенията


Бизнес решенията за Collaboration Или работа в екип като - имейл, уеб конференции, корпоративен чат, обединени комуникации, уеб 2.0 инструменти (блогове, уики, бързи връзки, форуми и пр.), екипни работни пространства (teamrooms) са инструментите, с помощта на които организациите успяват да работят по-продуктивно, да организират задачите си по-лесно и бързо.

Едно наскорошно изследване на Forrester показва доста интересни данни във връзка внедряването на подобни технологии в бизнеса.

Според изследването броят на компаниите, внедрили collaboration решения е доста малък. Традиционните collaboration решения като корпоративен чат, уеб/видео конференции са внедрени в по-малко от половината анкетирани компании. Само имейлът - решение, което не се счита за 100% collaboration - се използва в 50% (само!!!) от анкетираните.

По-новите collaboration решения като - уеб 2.0 - са внедрени в само 25% от компаниите.

Какво печелят компаниите, които са внедрили collaboration решения?

  • 62% - съкращават разходите за транспорт
  • 58% - подобряват вътрешнофирмената комуникация
  • 44% - подобряват управлението на проекти
Web Statistics