12 август, 2009

Social Networking Corporate Intranet (SNCI) - One Step Ahead



Говорихме за това какво е Корпоративен Интранет (КИ), какво може да съдържа, дадохме примери от изследвания, нека сега направим крачка напред и разгледаме, нека го наречем, по-модерния КИ - Social Networking Corporate Intranet или с други думи Enterprise 2.0.

Малко отклонение:
Голяма част от читателите са се спречквали с понятието Уеб 2.0, а за тези, които не са - ето дефиницията в самата Wikipedia.
Говорейки за Social Networking Corporate Intranet неминуемо ще срещнем понятието Enterprise 2.0. Какво е Enterprise 2.0? На много прост език - обединени в едно Корпоративен Интранет и Social Software за бизнеса. Последният включва в себе си - социална мрежа от профили на служителите, възможност за изграждане на Общност от хора с общи интереси, т. нар. Блогове, където всеки излага мнението си, възможност за управление на ежедневните дейности и задачи, Уикита и Уиджети, които доставят нужната информация, когато я поискаме и където я поискаме и пр.

Social Networking Corporate Intranet дава на компанията едно много важно предимство - организира цялата информация, действия и др. в зависимост от човека. Той структурира информацията според това как хората я използват и каква роля заемат в организацията.
По-младото поколение, а и доста голям процент от хората между 25 - 35/40 използват Уеб 2.0 технологиите и очакват да "боравят" с тях и в организацията, в която работят. Отворената комуникация, споделянето на съдържание и съвместната работа са основните инструменти в тяхната ежедневна работа.
В този случай организацията се стои на кръстопът - или да започне лека-полека внедряване на новия вид SNCI (тук много от младите служители ще избягат) или да го внедри по-бързо (тук организацията рискува недоволството от по-старото поколение, което със сигурност би се противопоставило).
Който и път да избере, организацията трябва да знае едно - Social Software е начин на работа, който не може да бъде пренебрегнат. Той дава отражение върху това как хората комуникират и работят помежду си. Същото важи и за организациите.
Ако компанията започне внедряване на Social Networking Corporate Intranet пред нея стои не лек и къс път.

Изследвания от практиката:
За да се изведат най-добрите практики от Social Networking Corporate Intranet, Nielson отново правят изследване. Участници в изследването са големи компании като: AXA UK, Agilent Technologies, Inc., American Electric Power (AEP), BT, IBM, Intel, Johnson & Johnson.
Изседването показва, че Social Software изважда на яве пропуските, дупките в комуникацията и съвместната работа.

Т. нар. senior менджмънт или не са отворени към Social Networking (SN) или считат SN за нещо, с което се занимават техните деца.

Стига се до заключението, че въпреки много дискутираните blogs, communities, wikis, widgets и пр. същността на Enterprise 2.0 не е в използваните инструменти, а в самия преход към друг вид комуникация и съвместна работа. Важното е какво може да се направи с помощта на новия вид инструменти и как тези инструменти спомагат за изпълнението на корпоративните цели. Ако компанията очевадно по трасето губи информация и знание, явно не може правилно да управлява и съхранява знанието на служителите си. Ако един служител напусне и дойде друг - какво се случва? От къде последният ще научи тънкостите на работата - като се върне назад и изгуби време в собственото си обучение? Или ако има от къде да прочете "мислите" и експертизата на напусналия си колега?
Ако тези блогове, общности, уикита бъдат запънени с точната информация, тогава и новият служител и другите ще могат да се възползват от натрупаното знание. Ако същите тези Уеб 2.0 инструменти не бъдат запълнени с качествена информация - тогава по-добре организацията да не се занимава със Social Networking Corporate Intranet.


Свързани с темата статии:
Techjump:
Пътят на social networking в компанията (1) и (2)
Готова ли е Компанията за Enterprise 2.0?


Reblog this post [with Zemanta]

11 август, 2009

Корпоративен интранет примери от големите компании. Nielson reoprt 2009



Както споменах в предишния пост Корпоративният интранет заема важна част от "вниманието" на една организация. Поради тази причина Nielsen Norman Group от 2001г редовно публикуват годишни доклади на тема "10-те най-добри корпоративни интранета за 200Xг"

Какво е положението с корпоративните интранети за 2009г?

По-висок бюджет за Интранет
Повишава се броят на интранет ползвателите в една организация, а от там и годишния заделен бюджет.
Компаниите вече активно участват в създаването на интранета - от гл. т. на функционалност и дизайн.

Нараства стратегическата роля на корпоративния интранет
По-високият брой служители, които ползват интранета и значително по-високия процент на използваемост на интранета превръщат КИ в стратегически продукт. Днешните КИ-и не просто хостват корпоративната адресна книга и HR базата данни, те включват допълнителни функционалности като social networking, staff directory и пр. Освен това нараства процента на използваемост от CEO - така КИ се превръща в истински Collaboration инструмент.

Какви Collaboration инструменти се изпозлват?
КИ все повче поддръжа различните инструменти за съвместна работа и т. нар. networking features.
Много добър пример за това е КИ на Deloitte Touche Tohmatsu, където служителите могат да добавят собствени видео файлове към корпоративната TV мрежа, Facebook-like функционалности към профилите си и пр.
Още по-широка популярност придобиват блоговете.
Например в ERM Интерактивните форуми са ключов инструмент за постване на спешни въпроси към други колеги, намиращи се в друга държава. Именно този форум елиминирал нуждата от ИМЕЙЛИ !!!, което от своя страна довело до повишаване продуктивността на т. нар. "knowledge workers". Нещо повече, форумът помагал на служителите да "сглобяват" най-добрите си оферти към ключови клиенти.

Персонализиция и насторйка на корпоративния интранет
Личната настройка на КИ осигурява всеки един служител с нужната информация, касаеща само неговата дейност, работа или професия. Ако КИ показва всичко на всеки бе се получил т. нар. "information overload".
Пример: В McKensson служителите от търговския отдел могат да създават "My Product List", "My Favourite Reports". Това улеснява ежедневната работа и премахва нуждата от "ровене" из куп ненужна информация.
В AMD потребителите могат да настройват линковете направо от main menu bar-а.

Още

Към КИ някои от организациите са интегрирали Content Managementсистема, търсене, уеб анализ, лог анализ, статистика за посещаемостта и пр.

Reblog this post [with Zemanta]

Какви са бъдещите Collaboration Trends?




И макар да сме в средата на 2009г продължават предвижданията какви ще са тенденциите на "по-умната" съвместна работа между хора, служители и организации.

Основните насоки са: изместване на имейла като средство за комуникация, установяване на универсален достъп да т. нар. "Collaboration" технология, унифициране (обединяване) на комуникациите.

Забележка:
По-голям процент от предвижданията биха били трудно изпълними в БГ, тъй като тенденциите тук първо се движат с година-две назад и второ процесът на преминаване към нов начин на работа е доста бавен.

Ето и най-значимите Collaboration Trends:

1. Т. нар. универсален достъп до всяка една "Collaboration" Технология ще промени значението на думата "на работа". Новите мобилни устройства, преносимите компютри (които вече са неизменна част от ежедневието), безжичния интернет, връзката с различни по вид системи, платформи и софтуерни програми за съвместна работа и управление връзките с клиенти - това е част от технологията, която дава свобода на действията и гъвкавост в работата.

2. Имейлът ще бъде заместен от платформи и приложения за споделяне на съдържанието, т.нар. Mashups. Последните са доста мощен инструмент за съвместна работа, осигуряват достъп по всяко едно време и място, промяна на съдържанието, запазване, изпращане и пр.

3. Т.нар. Социална мрежа за бизнеса освен като инструмент за двустранна комуникация, ще служи за управление на служителите и следене техните профили, интереси и знания.

4. Интегриране на разнородните и разпръснати комуникационни канали в едно приложение - комуникацията няма да има граници независимо къде се намираме - в офиса, на път, в заседателната зала и пр. Приемането и стартирането на телефонни разговори ще се ръководи от зададените от потребителя правила и ще се синхронизира с нотификациите за присъствие.

5. Ако компанията не желае да се занимава с ИТ администрация - т.нар. SaaS Cloud Computing решенията са най-прекият път към интегриране на цялостна платформа за съвместна работа и комуникация. Освен това SaaS не изискват голяма първоначална инвестиция.

6. Разпространение на компютрите с Linux операционни системи и Linux базираните софтуерни решения

7. Пренасяне на бизнес приложения като ERM, CRM на мобилни устройства

8. Разпространяване използването на Mashups.


Reblog this post [with Zemanta]

10 август, 2009

Ефективна съвместна работа на квадрат (2)


Малко поизбързвам, но не мога да не споделя с Вас едно видео: видео, което показва възможностите на една платформа, възможности, които се разпростират в дълбините на съвместната работа както между служители, така и между клиенти и партньори.
Това SOA решение интегрира в себе си комуникациите в реално време и познатия ни "social networking". (но възможностите не се разпростират само до това)

Освен това всеки потребител на уеб сайта може да си го настрои в зависимост от предпочитанията и нуждите си.



Reblog this post [with Zemanta]

08 август, 2009

Полезните Collaboration инструменти



Реших в отделна серия от постове да сполям полезните уеб Collaboration инструменти.

Пъвият се нарича: Mark Mail. Той позволява търсенето в архивирания мейл. Действа на следния принцип: всеки имейл се запаметява като XML документ и е достъпен посредством XQuery. Всичките търсения, анализи и калкулации се извършават от MarkLogic cluster сервъра.



Reblog this post [with Zemanta]

07 август, 2009

Корпоративният интранет


Intranet- ът или вътрешната корпоративна мрежа, за който стана дума предишния пост, е мястото, където където служителите получават и подават нужната за организацията и работата информация. Това какво да съдържа един Intranet е въпрос на личен избор, но в повечето случаи Intranet-ът е комбинация от:
* място за работа;
* място за отдела човешки ресурси;
* т.нар. social или социално място;
* корпоративно място.

Всяко едно от изброените има свята цел:
* Мястото за работа - това може да е среда за управление на документи - т.нар. document management система, среда за управление отделни бизнес процеси и пр.
* Корпоративното място събира заповеди, процедури, бланки и пр. Тук всеки новопостъпил би могъл да направи бърза справка за това как работят служителите в новата компания.
* Intranet-ът може да интегрира в себе си система за Отпуски, HR база.
* Социалното място или там, където се изказва лично мнение или текат дискусии обединява секции кат осъобщения, дискусии, новини, бюлетин и пр.

За да подкрепя казаното ще визуализирам Корпоративния Интранет, който използваме в компанията, в която работя.



В частта HR имаме интегрирана връзка към уеб базирана система за отпуски:



А от Support Line служителите имат бърз достъп до системата за следене изпълнението на запитвания от клиенти (поддръжка).



Обобщение: Corporate Intranet-ът трябва да служи на целите на организацията, да е достъпен по всяко едно време и място, да осигурява най-нужната информация (за бърза справка) и да интегрира всички полезни линкове.
Още примери от практиката можете да прочетете тук.

Следва:
Intranet примери от големите компании.
Нещо повече от Corporate Intranet - social networking for business.

Reblog this post [with Zemanta]

06 август, 2009

Collaboration via Corporate Intranet



Доста време мислех как и с какво да подема темата за collaboration в този й вид, който да е разбираем и за тези, които нямат никаква представа за това какво е collaboration, има ли почва в компанията, какво се включва в нея, за какво е и пр.
Днес случайно попаднах на един блог: Collaboration factory, който от своя страна ме отведе до това. Става въпрос за корпоративния интранет и за това как се развива с времето. Макар статията да е кратка в нея има доста за размисъл и писане.

Нека да започна така:*

Intranet Collaboration

е начинът, по който служителите в една компания работят съвместно от гл. т. споделяне на файлове, работа по файлове, организиране на дейности и задачи, достъп до файлове, управление на проекти (както и решения за управление връзките с клиенти), изпращане на съобщения пр.
Началото на

Intranet Collaboration

е мястото, където определени служители в компанията са поставяли някакво съдържание, което е трябвало да бъде видимо. Това са например заповеди на началството, процедури, уведомления, съобщение и пр. Но въпросът тук е какво е нивото на взаимодействие между служителите тук? Какво се постига? Могат ли в действителност да работят заедно или са само статични читатели на публикуваното?
По стълбата на развитие следва използването на Intranet от отдела човешки ресурси. Тук искат неискат служителите влизат в с потребителското си име и вписват определени данни. Тези данни са видни от всички или поне от тези, които имат нужните права.
Следват програмите за споделяне и управление на съдържанието (document management). Тук взаимодействието е на по-високо ниво - служителите качват съдържание, изпращат линк - НЕ ИМЕЙЛ! :), редактират съдържание, свалят и пр.
В последните години

Intranet Collaboration

взима от т. нар. Уеб 2.0 тенденции - т.е. изграждане на вътрешна социална мрежа за бизнеса. Тази социална мрежа интегрира всички инструменти за т.нар. collaborative работа. Инструменти като Общности, Блогове, Бързи връзки, Дейности, Уикита, Уиджети, Профили са предпоставката са постигането на по-ефективна и продуктивна работа в екип.

СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ...

* В няколко поредни поста ще пиша на тема

Intranet Collaboration

.



Reblog this post [with Zemanta]

05 август, 2009

Как съдържанието превръща "browsers" в "buyers"?



Продължавам с David Scott и темата за съдържанието и клиентите.

Като се каже съдържание независимо за къде говорим - блог, уеб сайт, статия, PR, Newsrelease - в главата ни трябва винаги да изпъква едно правило - Content is the King, а именно: Съдържание, което създава "value", да е полезно и от което може да научи нещо. И съдържание, което е предоставено на правилното място и време.

Съдържанието трябва да е насочено към нуждите и проблемите на хората, да засяга т.нар. niche клиенти, защото именно техните нужди все още остават незадоволени. (тъй като масовите реклами са насочени към масата хора и задоволяват общи, универсални нужди)
След като се идентифицира target аудиторията на блога, уеб сайта или др. и се разберат проблемите на бъдещите клиенти, съдържанието e този sales пътеводител, който води до крайната цел. Тук съдържанието изпълнява и друга функция - показва експертизата (знание, умения) на доставчика. Така, от съдържанието с помощта на линкове към самия продукт, се стига до самата поръчка. Процесът трябва да е плавен.

Ето един пример от книгата голф. Тук авторът помага на читателите си, които са на преклонна възраст и които искат да играя голф. Тези клиенти :) имат проблем - движенията. Със статии в блога си Mike описва различни упражнения за загрявка, така изграждайки доверие, а не продавайки пакетите си DVD. Продажбите идват с писането. След всяка статия той подтиква клиента към продажба.

Съдържанието помага и за друго. Ако то е интересно и полезно хората го разпространяват бързо. Така то стига до пресата, където същото това съдържание присъства под формата на статии. И... резултатът е на лице.

Друг пример за съдържателен блог. Блог, в който се коментира всичко за виното, но не и самото вино като продукт на доставчика - как се съхранява, здравословно ли е пиенето на вино и други.

04 август, 2009

Награда от Contacto.bg



:) Contacto.bg ме наградиха за най-активен член за месец Юли!

Благодаря на екипа и най-вече на Ивето!

Надявам се (вярвам), че Contacto.bg ще продължава да се развива и предлага най-новото от Уеб 2.0.

Успех на всички :)
Web Statistics